چکیده :

هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کتاب های درسی جدید التألیف دوره ابتدایی از لحاظ میزان توجه به مفاهیم مهدوی است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است و رویکرد پژوهش کاربردی می باشد. جامعه آماری کتاب¬های درسی دوره ابتدایی است که در سال 1394 چاپ شده و چهار (4) عنوان هدیه های آسمانی، فارسی (بخوانیم)، آموزش قرآن و مطالعات اجتماعی با 21 جلد به صورت نمونه گیری هدفمند در نمونه قرار گرفته اند. ابزار پژوهش چک لیست محقق ساخته بوده و با استفاده از شاخص های توصیفی و همچنین تکنیک آنتروپی شانون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. عمده ترين نتایج پژوهش بیانگر آن است که 1- در مجموع 3466 مرتبه به مولفه¬های مفهومی مرتبط با مهدویت توجه شده است که میزان تراکم فراوانی آن در مؤلفه های القاب حضرت، خصوصیات حضرت، نشانه های ظهور، ادله غیبت، انتظارات حضرت از مردم، فواید و تأثیرات ظهور به ترتیب 188، 1100، 163، 478، 1104، و 433 مرتبه بوده است. 2- در بین کتاب های مورد بررسی، هدیه های آسمانی با میزان بار اطلاعاتی 898/0 و ضریب اهمیت 259/0 بیش ترین توجه را به خود اختصاص داده، این در حالی است که کتاب آموزش قرآن با میزان بار اطلاعاتی 838/0 و ضریب اهمیت 242/0 کمترین توجه را نموده است.

کلید واژگان :

محتوا، کتاب درسی، دوره ابتدایی، مفاهیم مهدوی، آنتروپی شانون.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک