برنامهريزي درسي يك عامل راهبردي است براي رسيدن به اهداف آموزشي و یادگیری مداوم که هدف آن نتيجه مطلوبي است كه رفتار در جهت آن هدايت ميشود. پژوهش حاضر با هدف بیان خانه تکانی و تحول در عناصر فراموش شده برنامه ریزی درسی جهت استفاده از یادگیری مداوم و با روش کیفی و تحلیل محتوا با استفاده از منابع اسلامی به تبیین حقوق متقابل معلم و متعلم جهت یادگیری مداوم پرداخته است. یافته ها حاکی از آن است که : در فرایند تعلیم و تعلم بین معلم و متعلم حقوق و تکالیف متقابلی برقرار می گردد که رعایت این حقوق از سوی طرفین در اعتلای امر تعلیم و راهیابی فرد به کمال مطلوب تأثیر اساسی دارد. در گذشته و در آموزش های غیر رسمی این حقوق نامدون، به نحو احسن از سوی معلم و متعلم رعایت می شد ولی با رسمی شدن آموزش و پرورش عوامل چندی این حقوق را مورد هجوم قرار داد. مواردی چون: عدم تعادل در تبیین حقوق معلم و متعلم، امکان جایگزینی معلم با شیوه های آموزش مجازی، تحول در نظام های آموزشی سنتی، تحقق توقعات بیش از اندازه در دانش آموزان، تحول فرهنگ خانواده ها و امثال اینها از اهم این عوامل هستند. اگرچه دانش آموزان امروز به رشدي رسيدهاند كه مسئوليت تصميمهاي خود را بر عهده بگيرند؛ ولی در قبال این رشد بایستی به وظایف متقابل خویش نیز آگاهی داشته و حقوق معلمان را در نیز نظر بگیرند.
کلید واژگان :حقوق، تکالیف، معلم، متعلم، تعلیم و تربیت
ارزش ریالی : 200000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6150537242051699
- سال انتشار : 1395
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : فلسفه آموزش و یادگری مداوم
- برگزار کنندگان : انجمن فلسفه تعلیم وتربیت ایران و دانشگاه شهید چمران اهواز
- تاریخ ثبت : 1396/06/23 11:30:20
- ثبت کننده : زهرا قنبرپور
- تعداد بازدید : 160
- تعداد فروش : 0