چکیده :

سیستم پاداش سیستمی است که بوسیله آن یک شرکت کارکنان خود را به جلو حرکت می دهد. بر مبنای تئوری ایزاک آدیزس صاحب کتاب عمر سازمان و مشاور بسیاری از شرکت های بزرگ جهانی، هر دوره از منحنی عمر سازمان(ایجاد، طفولیت، رشد سریع، بلوغ، تکامل و ثبات) دارای نوعی از سیستم های پاداش می باشد که در مرحله تکامل، این سیستم به ثمر می نشیند و کامل می شود. بر مبنای این تئوری دو نوع پاداش وجود دارد : بیرونی و درونی. درونی شامل کار ، ماموریت و توان می باشد. کار به معنی علاقه ای است که فرد به انجام آن کار از خود نشان می دهد و ماموریت به معنی مقصود متعالی است که او از انجام آن کار حاصل می کند و توان به پتانسیل و توانایی که فرد در انجام آن کار از خود نشان می دهد، بستگی دارد. در مجموع این سه پاداش، نوع درونی را می سازند. پاداش بیرونی به مادیات و غیر مادیات اشاره دارد که در واقع مادیات همان پول و غیر مادیات همان پرستیژ حاصله از آن شغل می باشد (1). در کشور ما بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که عموماً پاداش های بیرونی مهم تر تلقی می شوند، در حالیکه در ژاپن که شاخص بهره وری بسیار بالاتری نسبت به کشور ما دارد رویکرد به پاداش های درونی بر خلاف آن چیزی است که در ایران مشاهده می شود. در شرکت های برتر ژاپنی نظیر سونی و هوندا این موضوع کاملاً روشن است. بر اساس تحلیل اطلاعات منتشره این دو شرکت در آخرین گزارش (Corporate Social Responsibility) CSR که در آن فعالیت های انجام شده مرتبط با کارمندان و جامعه مطرح می شود سیستم پاداش مبتنی بر نوع درونی اهمیت بسیار بیش تری در سطح کلان استراتژی های هر دو سازمان داشته است.

کلید واژگان :

سونی، هوندا، سیستم پاداش، ایران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک