چکیده :

یکی از نیازهای جامعه که زمینه اشتغال جوانان را فراهم می کند, ایجاد بستر مناسب برای آموزشهای مهارتی و زمینه سازی برای انتقال فناوری های نوین می باشد که به عنوان مأموریت دانشگاه جامع علمي كاربردي اعلام گردیده است. برای ارتقاء آموزشهای مهارتی دانشجويان و ایجاد زمینه اشتغال درکشور، برنامه هاي آموزش مهارتي می تواند به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز عمل كند. اين تحقیق با هدف اصلی بررسی نقش آموزشهاي مهارتي در ایجاد اشتغال با بکارگیری مدل آموزش کارآفريني متمرکز و غیرمتمرکز مقایسه با مدل کارآفرينيKAB است که گامی مهم در جهت خود اشتغالی و ایجاد بنگاه های کسب وکار برای دانشجویان کارآفرین مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی و همچنین آماده سازی آنها برای کارکردن موثردر بنگاه های کسب وکار کوچک ومتوسط، توسعه نگرش مثبت آنها نسبت به این مدلها و به بنگاه های کسب وکار و خود اشتغالی است که با استفاده از روش توصيفي پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماري تحقيق شامل120نفر دانشجویان کارآفرین مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی می باشد و از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي براي انتخاب نمونه استفاده گرديد. براي تعيين حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.پايايي پرسشنامه 89/0از طريق آلفاي کرونباخ بدست آمد، در تجزيه وتحليل يافته هاي تحقيق از آزمون میانگین رتبه ای خی دو و کای مربع براي بررسي فرضيات تحقيق استفاده شده است. نتايج نشان داد که: دانش و مهارت کسب شده در عمل در مرحله اول در مدل آموزش کارآفرینی متمرکز و غیرمتمرکز و در مرحله بعد در مدل کارآفرينيKAB کاربرد دارد. بین دانش و مهارت آموزی کسب شده در عمل در مدلهای آموزش کارآفرینیKAB، متمرکز و غیرمتمرکز تفاوت وجود دارد. بنابراین آنچه باید در تدریس دوره های کارآفرینی در مراکز علمی و کاربردی استان مورد توجه قرا گیرد، بکارگیری مدل آموزش است که متناسب دانشجویان و مکان یادگیری آنها باشند.

کلید واژگان :

آموزش های مهارتی، اشتغال زایی، مدل های آموزشی کارآفرینی KAB، متمرکز و غیرمتمرکز



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک