چکیده :

در اینجا به مسئله فروش ظرفیت ثابت و یا فهرستی از آیتم ها در طی یک دوره محدود فروش می پردازیم. تحقیقات قبلی نشان داده است که بکارگیری قیمتی که بطور صحیح تثبیت شده در طول دوره فروش، در مقام پتانسیل تقاضا و بزرگی رشد ظرفیت به صورت مجانب بهینه بوده و از این رو قیمت گذاری پویا صرفاً دارای اثرات ثانویه بر روی درآمد می باشد. هر چند که پیشرفت بیشتر درآمد از طریق سیاست گذاری پویا در عمل بسیار مهم بوده و نیاز به شناسایی بیشتر دارد. در اینجا دو نمونه شناسایی پویا را پیشنهاد می کنیم که بصورت مستمر موجب به روز شدن قیمت ها بر مبنای باقیمانده فهرست و زمان دوره فروش می گردد. اولین روش مبتنی بر تقریب سازی میزان بهینه مورد انتظار تابع درآمد بوده و دومین روش نیز بر مبنای راه حلّ تعیین کننده نسخه مسئله می باشد. با استفاده از یک مطالعه عددیمی توانیم نشان بدهیم که اثرات درآمدی بکارگیری از چنین شیوه های قیمت گذاری پویا در مقایسه با قیمت گذاری ثابت بسیار قابل توجه خواهد بود. در کل، روش اول دارای عملکرد مستمر و قابل اهمیتی می باشد که منجر به حداکثر 2/0% فاصله در مقایسه با قیمت گذاری بهینه پویا می گردد. همچنین نشان خواهیم داد که فواید این روش های قیمت گذاری پویا در طی یک دوره زمانی پابرجا می ماند که به ویژه در مورد روش اول صدق می کند که در آن هماهنگی عملکرد در تکرار تغییرات قیمت قابل مشاهده است. چنین نتیجه می گیریم که قیمت گذاری پویا باید به عنوان گزینه ای مطلوب در عمل مورد توجه قرار بگیرد.

کلید واژگان :

قیمت گذاری پویا، مدیریت درآمد، مدیریت بازده، مکاشفه ای



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک