چکیده :

امام‌زاده عباس ساری یکی از نمونه‌های معماری مقدس اسلامی می‌باشد که دارای تزئینات متعددی است. در بین تزئینات و الحاقات این مجموعه ضریح فلزی امام‌زاده از بعد هنری حائز اهمیت می‌باشد. هم‌چنین از هنرشناسان و فلاسفه‌ی بزرگ اسلامی می‌توان علامه جعفری را نام برد که مطالعات بسیاری در حیطه‌ی هنر و زیبایی و بالاخص هنر اسلامی داشته است. با توجه به جایگاه معنوی، مذهبی و نیز هنری مجموعه‌ی امام‌زاده عباس ساری و نیز اهمیت آراء علامه جعفری در موضوع هنر و زیبایی، این ضرورت ایجاد شد تا ابعاد زیباشناسی ضریح امام‌زاده از دیدگاه هنرشناسانه‌ی علامه جعفری مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه با استناد به اطلاعات اسنادی، کتابخانه‌ای و میدانی و با رویکردی توصیفی – تحلیلی صورت گرفته و نتایج تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که زیباشناسی ضریح امام‌زاده عباس ساری با آن‌چه از هنر و زیبایی از قبیل نظم ریاضی، نبوغ هنری و ... مدنظر علامه جعفری می‌باشد، مشابهت بسیاری دارد و این مجموعه نمونه‌ای از هنر اصیل اسلامی می‌باشد.

کلید واژگان :

زیباشناسی اسلامی، علامه جعفری، امام‌زاده عباس ساری، ضریح فلزی، تزئینات.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک