چکیده :

بازاریابی داخلی کوشش شرکت برای دادن آموزش و پاداش و به طور کلی، مدیریت نیروی انسانی برای ارائه خدمات بهتر می باشد و گرایش به کارآفرینی فرایندهای استراتژی را شناسایی میکند که به شرکت کمک می نماید تا به مزیت رقابت دست یابند لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازاریابی داخلی و گرایش به کارآفرینی بر عملکرد کسب و کار می پردازد. که از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارشناسان شرکتهای تابعه سایپا در استان اردبیل است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 36 نفر مشخص شد و ابزار مورد استفاده پرسشنامه است که به صورت تصادفی ساده در بین مشتریان توزیع گردید جهت یافته های پژوهش از نرم افزار spss20 استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بازاریابی داخلی و ابعاد آن بر عملکرد کسب و کار تاثیر معنی داری دارد همچنین فرضیه تاثیر گرایش به کارآفرینی و ابعاد آن به جز استقلال بر عملکرد کسب و کار نیز تایید شد اما فرضیه تاثیر استقلال بر عملکرد شرکت مورد تایید قرار نگرفت. از محدودیتهای این پژوهش میتوان به پراکندگی پاسخگویان در شرکت های مورد بررسی اشاره کرد که فرآیند پخش و جمع آوری پرسشنامه ها را به کندی پیش میبرد. در نهایت به مدیران و کارشناسان شرکت سایپا در استان اردبیل پیشنهاد میشود برای افزایش میزان نوآوری سیاست تشویقی برای طرح های نوآورانه و خلاقانه تعیین کنند. و از محیط رقابتی خود شناخت کافی داشته باشند.

کلید واژگان :

بازاریابی داخلی، گرایش به کارآفرینی، عملکرد کسب و کار ، نمایندگی سایپا



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک