چکیده :

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای حرفه‌ای معلّمان تربیت بدنی شهر ارومیه است. روش اجرای پژوهش، ترکیبی (کمی و کیفی) و سه مرحله¬ای (کتابخانه¬ای، دلفی و پیمایشی) است. جامعه آماری این پژوهش را در مرحله دلفی اساتید رشته تربیت بدنی دانشگاه ارومیه، دانشگاه فرهنگیان ارومیه، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش شهر ارومیه و در مرحله پیمایشی تعداد 311 نفر از معلّمان زن و مرد تربیت بدنی شاغل در مدارس شهر ارومیه تشکیل می¬دهند که از این تعداد، 285 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. معیارهای حرفه¬ای معلمان تربیت بدنی با استفاده از مطالعات کتابخانه¬ای در 7 معیار و 47 گویه طراحی شد و در مرحله دلفی که در دو مرحله انجام شد، بعد از ایجاد تغییرات و اجماع نظر پرسشنامه¬ای با 8 معیار و 45 گویه به عنوان معیارهای نهایی تدوین شد. همچنین روایی پرسشنامه مذکور در مرحله دلفی تأیید و پایایی آن در مرحله پیمایشی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0، محاسبه شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی برازش مناسب انتخاب معیارهای حرفه¬ای معلّمان تربیت بدنی را در هشت مؤلفه: مدیریت؛ رهبری؛ محیط یادگیری و جو کلاس؛ نظارت، ارزشیابی و بازخورد؛ برنامه¬ریزی؛ مسئولیت¬های قانونی، اخلاقی و حرفه¬ای معلّم؛ تدریس (آموزش)؛ و توسعه حرفه¬ای معلّم نشان داد.

کلید واژگان :

معیارهای حرفه‌ای، روش دلفی، معلّمان تربیت بدنی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک