چکیده :

یکی از شاخص های ارزیابی اثربخشی آموزش کشاورزان، بکارگیری آموخته ها توسط آنهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی سازه های تأثیرگذار بر بکارگیری توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی توسط کشاورزان بود. جامعه آماری، کلیه کشاورزانی بودند که حداقل در یکی از طرح های تسریع انتقال یافته های استان فارس شرکت نموده اند (143 نفر). بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 120 نفر از این کشاورزان با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. همچنین، به منظور بررسی دیدگاه های دست اندرکاران طرح ها درباره عوامل مؤثر بر بکارگیری توصیه ها توسط کشاورزان، با کلیه مروجان، کارشناسان و محققان دست‌اندرکار طرح‌ها (12 نفر) مصاحبه عمیقی انجام شد. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده¬های کمی، پرسشنامه بود. روایی صوری آن توسط پانلی از صاحبنظران تأیید و برای بررسی پایایی آن نیز آزمون راهنما اجرا شد. آلفای کرونباخ بین 92/0ـ73/0 بدست آمد. یافته‌ها نشان داد که هفت متغیر انگیزه بکارگیری، خودکارآمدی عملکرد، حمایت مسئولین، انتظارات از نتایج عملکرد، فرصت استفاده، نتایج فردی مثبت و مخالفت مسئولین در مجموع قادرند 80 درصد از تغییرات در بکارگیری توصیه ها توسط کشاورزان را پیش بینی کنند.

کلید واژگان :

بکارگیری توصیه، آموزش کشاورز، طرح تسریع انتقال یافته های تحقیقاتی، اثربخشی آموزش، بکارگیری یادگیری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک