اهداف: نشخوار فکری، تفکر مداوم و بیاختيار در مورد يک رويداد منفی است. يافتههای پژوهشی بيانگر اين باورند که ممکن است بين جهتگيریهای هدف پيشرفت و نشخوار فکری تحصيلی رابطهای وجود داشته باشد. بنابراين هدف اصلی پژوهش حاضر، تعيين رابطه بين جهتگيریهای هدف تحصيلی و نشخوار فکری تحصيلی در دانشجويان بود. روشها: در اين پژوهش توصيفی- همبستگی، 260 نفر از دانشجويان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال تحصيلی 92-1391 بهشيوه نمونهگيری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه هدفگرايی تحصيلی و پرسش نامه نشخوار فکری تحصيلی استفاده شد. تجزيه و تحليل اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از آزمونهای ضريب همبستگی پيرسون، رگرسيون چندگانه بهروشهای ورود مکرر و گامبهگام، تحليل واريانس چندمتغيری و تحليل واريانس يکطرفه انجام شد. يافته ها: بين جهتگيری هدف تسلط با نشخوار فکری تحصيلی رابطه منفی و معنیدار و بين جهتگيری هدف عملکرد- اجتنابی و نشخوار فکری تحصيلی رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت. وزن ترکيبی جهتگيریهای هدف تحصيلی 34% واريانس نشخوار فکری تحصيلی را تبيين میکرد. همچنين بين دانشجويان دختر و پسر از لحاظ جهتگيریهای هدف تسلط، عملکرد- گرايش و نشخوار فکری تحصيلی، تفاوت معنیدار وجود داشت. نتيجهگيری: بين جهتگيریهای هدف تحصيلی و نشخوار فکری تحصيلی دانشجويان، رابطه معنیدار وجود دارد. یافته ها: تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که جهت¬گیری هدف تسلط با نشخوار فکری تحصیلی رابطه منفی و معنی دار و همچنین بین جهت گیری هدف عملکرد-اجتنابی و نشخوار فکری تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که وزن ترکیبی جهت-گیری های هدف تحصیلی 34 درصد از واریانس نشخوار فکری تحصیلی را تبیین می کند. همچنین، نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ جهت گیری های هدف تسلط، عملکرد-گرایش و نشخوار فکری تحصیلی تفاوت معنی دار وجود دارد. نتیجه گیری: بین جهت گیری های هدف و نشخوار فکری تحصیلی دانشجویان رابطه معنی دار وجود دارد.
کلید واژگان :اهداف، جهتگيریها، دانشجويان پزشکی، تفکر،
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک