چکیده :

ایجاد اتحاد استراتژی به طور فزاینده ای طی دهه های گذشته افزایش یافته و امروزه در بسیاری از صنایع اتحادها به عنوان یک مؤلفه ی راهبردی و سلاح رقابتیِ تهاجمی و یا گاهی اوقات تدافعی محسوب می شوند؛ چراکه اتحادهای استراتژیک پارادایم رقابتی اساسی را در بسیاری از بازارهای داخلی و خارجی از رقابت سنتی به رقابت اتحادگونه و شبکه ای تغییر داده است. به عبارت دیگر، صرفنظر از نوع صنعت و کسب و کار، اتحاد استراتژیک بهترین روش برای شرکت ها جهت رقابت و موفقیت در اقتصاد شبکه ای امروز است. یکی از صنایعی که امروزه بیش از پیش به چنین ابزار رقابتی نیاز دارد، صنعت گردشگری است؛ صنعتی که جهانی بوده و به عنوان یک کسب و کار بزرگ تلقی می گردد و امروزه از توسعه ی این صنعت با توجه به نقش مهمی که در توسعه ی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک کشور استقبال می شود. همچنین توجه به این صنعت برای کشورهای در حال توسعه ای نظیر ایران که به میزان بسیار زیادی به درآمدهای نفتی وابسته است یک ضرورت تلقی می گردد. هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر اتحاد استراتژی بر توسعه ی صنعت گردشگری است. بنابراین در تحقیق حاضر، مدلی مفهومی مربوط به مهم‌ترین ابعاد اتحاد استراتژیک که می‌توانند تأثیر معناداری بر توسعه¬ی صنعت گردشگری و شاخصهای آن داشته باشند ارائه و مورد آزمون قرار گرفته شده است. مدل معادله ساختاری به وسیله‌ی نرم افزار AMOS و با داده‌های جمع آوری شده از 4 منطقه ی آزاد تجاری - صنعتی در ایران (انزلی، ارس، ماکو و اروند) مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که برازش کلی مدل رضایتبخش بوده؛ که این اعتبار کافی مدل را نشان می‌دهد. به علاوه، کلیه ی فرضیات پژوهش همگی تأییده شده است. براساس یافته‌ها پیشنهاد می‌شود مدیران عالی سازمانها بایستی با توجه به مسائل و عدم اطمینان های محیط امروز اتحادهای استراتژیک را ایجاد نمایند؛ اگر چه ایجاد و عملیاتی کردن چنین اتحادهایی آسان نیست و پس از ایجاد بایستی آن را به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار دهند و جهت دستیابی به عملکرد مطلوب تر آن را بهبود دهند.

کلید واژگان :

اتحاد استراتژیک، مناطق آزاد، صنعت گردشگری، شاخص های رقابت پذیری گردشگری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک