چکیده :

يكي از پيامدهاي ضعف عملكردهاي محله اي در سازمان فضايي شهرها، تغيير رفتار سفر شهروندان از محل سكونت به ساير مناطق شهر براي تأمين نيازهاي روزمره است كه استفاده از خودروي شخصي و مالكيت آن را به يكي از ضرورت هاي زندگي شهري تبديل كرده است . شهر رشت نيز در سا لهاي اخير با مالكيت بيش از حد وسايل نقلية شخصي ، از اين مسا ئل شهري دور نبوده است و حوادث ترافيكي بالا، انتشار آلاينده ها، افزايش زمان و هزينة سفر را درپي داشته است. در اين راستا، تحليل كاركردهاي عمدة محله اي، مكا نيابي آنها و تخصيص بهينة فضاي شهري به كاربري هاي مورد نياز با در نظر گرفتن استانداردها براي دسترسي آسان به خدمات شهري، از اهداف و ضرورت هاي اساسي برنامه ريزي شهري است كه م يتواند رفتار سفر شهروندان را به شدت تحت تأثير قرار دهد. هدف اين مقاله، تحليل ميزان اثرگذاري عملكردهاي محله اي و شكل شهر رشت بر رفتار سفر شهروندان است. اين پژوهش از نوع كاربردي توسعه اي است كه به روش پيمايشي انجام گرفته است . جامعة آماري آن كلي ة شهروندان شهر رشت است كه به كمك جدول مورگان حجم نمونه 382 نفر تعيين شد. شيو ة نمونه گيري براي شناسايي نمونه ها خوشه اي است. به منظور تجزيه و تحليل اطلاعات، براي تعيين ميزان رابطة معناداري بين متغيرها، از آزمون آماري ناپارامتريك دو متغيرة تااو بي. كندال استفاده شده است. يافته هاي پژوهش حكايت از SPSS در قالب جداول دو بعدي در نرم افزار رابطة معنادار بين كمبود و توزيع نامناسب كاربري هاي تجاري، تفريحي، آموزشي و ورزشي در سطح محلات شهر رشت و فراواني سفرهاي درون شهري، براي دسترسي و استفاده از خودروي شخصي دارد.

کلید واژگان :

رفتار سفر، شكل شهر، شهر رشت، كاركردهاي محل هاي، مالكيت خودرو



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک