چکیده :

آموزش در تعاونی ها به عنوان زیرساخت اصلی، نقش مهم و مؤثری در چگونگی کار آن ها دارد، چرا که یک تعاونی بدون آموزش، از جنبه های گوناگون، همواره با چالشی بزرگ در فعالیت-های خود روبرو خواهد بود. بر این پایه این پژوهش، با هدف ارزیابی نقش متغیر های آموزشی بر موفقیت تعاونی های تولیدی، انجام شد. جامعه آماری٬ 530 نفر اعضای تعاونی های تولیدی کشاورزی محصول های خارج از فصل در استان کرمانشاه بود که 220 نفر از آن ها بر پایه روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه آماری گزینش شدند. اطلاعات لازم بر پایه پرسشنامه گرد آوری و روایی آن بر پایه نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 90 / α=0 به دست آمد. میزان تاثیر متغیر ها بر موفقیت تعاونی های تولیدی با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار SPSS بررسی شد. یافته ها، نشان دادند که بین متغیر های آموزشی و متغیر های دیگر رابطه معنی داری وجود ندارد و متغیر آموزشی ع الوه بر اثرگذاری مستقیم بر موفقیت این تعاونی ها، اثرگذاری های غیرمستقیمی نیز از راه متغیر های شخصیتی، فرهنگی- اجتماعی، مدیریتی و اقتصادی بر موفقیت تعاونی ها دارند. در نهایت اثرگذاری های کلی بیانگر نقش ویژه متغیر های آموزشی بر موفقیت تعاونی های تولیدی است.

کلید واژگان :

متغیر های آموزشی، تعاونی های تولیدی کشاورزی، تحلیل مسیر.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک