چکیده :

شعر حادثه¬ای است که در زبان روی می¬دهد؛ در حقیقت شاعر با شعر خود عملی در زبان انجام می¬دهد که خواننده میان زبان شعری او و زبان روزمره و عادی تمایزی احساس می¬کند. زیبایی شعر ذر گرو همنوایی و هماهنگی میان عناصر شعری است و یکی از راه¬های ایجاد این همگونی و همسنگی، ساختار آوايي شعر است. فرماليست¬ها و ساخت¬گرايان بر این باورند که اساس شعر، ساختار آن است و در بررسي¬هاي ساختاري، روساخت اثر اهميت بيشتري دارد. در اين مقاله به بررسي روساخت (ساختار آوايي) و دسته¬بندي دقيق همه¬ي روش¬هاي تشكيل¬دهنده¬ي اين ساختار در شعر قيصر امين¬پور پرداخته شده و به آرایه¬هایی که در شکل¬گیری ساختار آوایی نقش داشته¬اند، اشاره رفته است. امين¬پور يكي از شاعران معاصر است كه اشعاري در قالب كلاسيك و نيمايي دارد. او با استفاده از امكانات متعدد زباني، توانسته جنبه¬ی موسیقایی شعرش را تقویت نماید. ساخت آوايي كه در سه سطح: توازن آوايي، توازن واژگاني و توازن نحوي نمود می¬یابد در شعر امين¬پور بسيار مورد توجه است؛ وی با نگاهي ويژه به امكانات اجزاي مختلف تشكيل¬دهنده¬ي كلام -از واج تا جمله- جنبه¬ی زیبایی¬شناسیک و هنری شعرش را برجسته نموده است. كاربرد آرايه¬هاي گوناگون زباني مانند انواع روش¬هاي تكرار، تسجيع و تجنيس و استفاده از عناصر ايجاد موسيقي (بيروني، دروني و كناري و...) بر زيبايي ساختار آوايي شعر قيصر افزوده است.

کلید واژگان :

قيصر امين پور، زيبايي شناسي، ساختار آوايي، توازن آوايي، توازن واژگاني و توازن نحوي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک