چکیده :

هدف پژوهش حاضر، در مرحله اول تهیه ابزاری مناسب برای ارزشیابی از واحد درسی بوده است. ادبیات تحقیق نشان می دهد ابزار ارزشیابی از واحد درسی باید مؤلفه های الف) مواردی که به دانشجویان در یادگیری کمک می کند، شامل شرایط یادگیری، منابع یادگیری، خدمات حمایتی و کیفیت تدریس؛ ب) سطح انگیزه و میزان درگیری دانشجویان با تکالیف یادگیری و ج) رضایت کلی دانشجویان از درس را مورد سنجش قرار دهد. در مرحله دوم، اجرای ابزار تهیه شده به منظور ارزشیابی واحد درسی «روشهای استفاده از منابع یادگیری» بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجو معلمان دوره کارشناسی ناپیوسته رشته آموزش ابتدائی مرکز آموزش عالی شهید رجائی دانشگاه فرهنگیان اصفهان بوده است. ابزار مذکور پرسشنامه ی محقق ساخته شامل 10 سؤال بسته پاسخ در مثیاس لیکرت در مورد ویژگی هایی شامل اهداف یادگیری، تجربیات یادگیری، منابع یادگیری، تکالیف یادگیری، بازخوردهای آموزشی، حجم فعالیته ها، کیفیت تدریس، انگیزه، تفکر و رضایت کلی و دو سؤال بازپاسخ در مورد بهبود درس مورد نظر بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط پنج تن از اعضای هیأت علمی تعیین گردید. برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب مربوطه 0/92 محاسبه شئ. یافته های تحقیق نشان می دهد بین میانگین دو گروه دانشجومعلمان با سابقه کم و زیاد در ده ویژگی واحد درسی مورد نظر تفاوت مهناداری وجود ندارد. همچنین میانگین های دو گروه نشان می دهد دانشجویان در هر دو گروه بالاترین اهمیت را برای ارائه بازخورد های آموزشی قائل هستند. به منظور تحلیل سؤالات بازپاسخ از روش مقوله بندی شامل: موارد مربوط به مدرس، واحد درسی و دانشجو طبقه بندی گردید.

کلید واژگان :

ارزشیابی از واحد درسی، اصلاح برنامه درسی، بازخورد آموزشی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک