چکیده :

برخی از روستاها به دلیل داشتن پتانسیل¬ها و امکانات موجود خود از توان¬های بسیار بالایی برای توسعه برخوردار هستند و اولین قدم براي توسعه روستاها شناخت این قابلیت¬ها و برنامه¬ریزی دقیق و اصولی است. بر این اساس، با توجه به هدف عمده گردشگري که تولید درآمد و جذب سرمایه براي منطقه است، نقش راهبردي و کلیدي گردشگري در توسعه روستایی نمایان می‌گردد. در این بین انتخاب مدل¬هایی که با بهره¬گیری از ابزارهای لازم زمینه برای تصمیم¬گیری درست مدیران و برنامه¬ریزان فراهم سازد، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش آن است تا با استفاده از تلفیق مدل SWOT و ANP راهبردهای توسعه گردشگری در روستایی توریستی صور را ارائه نماید؛ بنابراین پژوهش حاضر از نوع کاربردي و روش تحقیق آن توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش را ساکنان روستای صور، گردشگران و مدیران و برنامه¬ریزان تشکیل داده¬اند. با استفاده از روش نمونه¬گیری ساده تمامی افراد بالای 15 سال این روستا به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده¬اند. نتایج حاصل از تحلیل یافته¬هاي این پژوهش نشان می¬دهد که وجود جاذبه¬های متعدد گردشگری (0/485)، نبود امکانات رفاهی و خدماتی (0/409)، نزدیکی به قطب¬های جمعیتی مانند تبریز و ارومیه (0/430) و عدم اختصاص بودجه برای تبلیغات روستا (0/475) به ترتیب از مهم‌ترین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید است. درنهایت نتایج اولویت‌سنجی راهبردها با استفاده از مدل ANP پایدار نشان می¬دهد که توجه به راهبردهاي تدافعی در فرآیند مدیریت توسعه گردشگری روستای صور از اولویت برتر برخوردار است.

کلید واژگان :

گردشگری، گردشگری روستایی، روستای صور، مدل ANP-SWOT



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک