چکیده :

مقدمه: اضطراب­ امتحان، سلامت­ روانی دانش­ آموزان را تهدید می­کند و بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر منفی می­گذارد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تقویت­ توجه بر اضطراب­ امتحان دانش­ آموزان دختر بود. روش­: این پژوهش از نوع ­تجربی و با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه­ آماری دربرگیرنده تمامی دانش­ آموزان دختر پایه هفتم ناحیه 2 شهرستان رشت در سال تحصیلی 95- 94 بود که 30 نفر از آنها به روش چندمرحله ­ای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. شرکت­ کنندگان قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه اضطراب­ امتحان که یک ابزار خودگزارش­ دهی به منظور بررسی حالات روانی و تجربیات فیزیولوژیکی فرد در جریان امتحان و قبل و بعد از آن است، پاسخ دادند. این پرسشنامه از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است. برنامه آموزش تقویت­ توجه در 10 جلسه به گروه آزمون، آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل­ کوواریانس یک­­طرفه استفاده شد. یافته­ ها: نتایج تحلیل ­کوواریانس یک­­طرفه نشان داد که تفاوت معناداری در گروه ­آزمون (4/68±18/73) نسبت به گروه­ کنترل (4/75± 26/21) در پرسشنامه اضطراب­ امتحان پس از اجرای برنامه آموزش تقویت­ توجه وجود دارد (0/001> P). نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که آموزش تقویت­ توجه بر کاهش اضطراب­ امتحان دانش­ آموزان مؤثر است. با توجه به تأثیر اضطراب­ امتحان بر عملکرد­تحصیلی، سلامت­ روان و پیشرفت­ تحصیلی دانش­ آموزان و نقش توجه در آموزش و یادگیری، ارائه این برنامه آموزشی ضروری به نظر می­رسد.

کلید واژگان :

آموزش تقویت توجه، اضطراب امتحان، دانش آموزان دختر



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک