چکیده :

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش مهارت هاي ارتباط مؤثر به والدين كودكان داراي اتيسم بر بهبود جو عاطفي، سازش پذيري و انسجام خانواده كودكان داراي اين اختلال انجام شد. روش: روش اين پژوهش از نوع شبه تجربي و با طر ح پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل بود. از ميان مادران كودكان 4 تا 13 ساله ،1395- داراي اتيسم از مركز اتيسم تهران در سال تحصيلي 1394 24 نفر بر حسب شرايط ورود به پژوهش انتخاب و به شكل تصادفي در گروه ها ي آزماي ش و كنتر ل جايدهي شدند . پس ا ز انجام پيش آزمو ن به كمك پرسش نامه هاي جو عاطفي خانواده و سازش پذيري و انسجام خانواده ، به گرو ه آزمايش طي 8 جلسه مهارت هاي ارتباط مؤثر آموزش داده شد . د ر پايان ا ز هر دو گروه سپس آزمو ن به عمل آمد و داده ها ي حاصل با آزمو ن تحليل كوواريانس ، تجزيه و تحليل گرديد . يافته ها: نتايج نشا ن دا د كه آموزش مهارت هاي برقراري ارتباط مؤثر سبب بهبودي جو عاطفي و كودكان داراي (p ≤ 0/ همچنين افزايش سازش پذيري خانواده ( 001 اتيسم شده است. نتيجه گيري: آموزش مهارت هاي ارتباط مؤثر يك برنامه آموزشي كارآمد براي كمك به خانواده هاي كودكان داراي اتيسم است.

کلید واژگان :

اتیسم، ارتباط موثر، جو عاطفی، سازش پذیری، انسجام



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک