چکیده :

دف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس ناگویی طبعی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی و خودمهارگري در دانشجویان است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماري پژوهش دانشجویان دانشگاه تبریز در 1395 بودند که از میان آنها تعداد 400 نفر بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیري خوشهاي چند - سال تحصیلی 96 مرحلهاي انتخاب شدند. براي جمعآوري دادهها از پرسشنامههاي اعتیاد به اینترنت یانگ، ناگویی طبعی بگبی و همکاران، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی پکران و خودمهارگري تانجی و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماري ضریب دو گروه مستقل انجام گرفت. یافتهها:ن تایج پژوهش نشان داد که دشواري در t همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون شناسایی احساسات، دشواري در توصیف احساسات، تفکر عینی، هیجانات تحصیلی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان رابطه مثبت و معناداري دارد. از سویی بین هیجانهاي تحصیلی مثبت و خودمهارگري اولیه و منع کننده با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معناداري وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهاي ناگویی طبعی، هیجانات تحصیلی مثبت و منفی و خودمهارگري قادرند 24 % از تغییرات اعتیاد به اینترنت را در دانشجویان پیشبینی کنند. از طرفی بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر اعتیاد به اینترنت تفاوت معناداري وجود دارد و دانشجویان پسر از اعتیاد به اینترنت بالایی برخوردارند. نتیجهگیري: بنابراین توجه به نقش ناگویی طبعی، هیجانهاي منفی و افزایش هیجانهاي مثبت و خودمهارگري آنها میتواند بر اعتیاد به اینترنت تأثیرگذار باشد.

کلید واژگان :

اعتیاد به اینترنت، ناگویی طبعی، هیجانهاي تحصیلی مثبت و منفی، خودمهارگري.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک