چکیده :

زمینه و هدف: استرس و اضطراب در دوران بارداری از چالش های عمده و از عوامل اثرگذار بر سلامت مادر و فرزند است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تغییر ناپذیری مدل ساختاری میزان آگاهی مادران درباره نحوه مراقبت از نوزاد، استرس و اضطراب در دوران بارداری بر حسب میزان تحصیلات آنان بود. مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و به طور دقیق تر تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش را زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر بجنورد در تابستان 1396 تشکیل می داد. تعداد 292 نفر از این زنان با روش نمونه گیری چندمرحله‌ای طی یک بازه زمانی سه ماهه، انتخاب شدند. گردآوری داده ها با پرسشنامه شاخص های جمعیت شناختی، آزمون آگاهی مادران درباره مراقبت از نوزاد (باقری، 1392) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و تحلیل داده ها با نرم افزارهای SPSS.16 و Amos.20 صورت گرفت. یافته‌ها: تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیش بینی اضطراب و استرس زنان باردار بر حسب میزان آگاهی آنان درباره مراقبت از نوزاد از برازش مناسبی برخوردار است (1.32=c2/df، 0.98=AGFI، 0.99=GFI، 0.99=CFI، 0.99=NFI، 0.033=RMSEA) و میزان آگاهی زنان باردار درباره مراقبت از نوزاد، پیش بینی کننده منفی و معناداری برای استرس و اضطراب در دوران بارداری است (0.01≥P). نتایج تحلیل مسیر در دو گروه مادران با تحصیلات و بدون تحصیلات دانشگاهی، تغییرپذیری بر حسب میزان تحصیلات را نشان می داد (0.018=P). نتیجه گیری: میزان آگاهی مادران درباره نحوه مراقبت از نوزاد می‌تواند بر میزان اضطراب و استرس آنان در دوران بارداری تأثیر داشته باشد. همچنین میزان تحصیلات مادران بر آگاهی آنها در خصوص نحوه مراقبت از نوزاد تأثیر می‌گذارد. بر این اساس می‌توان ارائه آموزش‌های لازم به زنان باردار را به عنوان یکی از راه های کاهش اضطراب و استرس در دوران بارداری پیشنهاد کرد.

کلید واژگان :

استرس، اضطراب، بارداری، مراقبت از نوزاد، تغییرناپذیری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک