چکیده :

تمرین قدرتی تعادلی بر تعادل ایستا و قدرت ایزومتریک دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر انجام گردید. 26 نفر از دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر 10 تا 15 سال در این پژوهش شرکت کردند که به دو گروه تجربی (با میانگین 61 و /38±7/ 43 کیلوگرم، ضریب هوشی 17 /15±15/ 146 سانتیمتر، وزن 94 ±8/ 13 سال،قد 46 /72±1/ سنی 82 148 سانتیمتر، /92±10/ 14 سال، قد 75 /06±1/ 7 سال) و گروه کنترل (با میانگین سنی 88 /16±1/ سن عقلی 22 سال و حدود عقب ماندگی /18± 1/ 61 ، سن عقلی 07 /30±5/ 46 کیلوگرم، ضریب هوشی 03 /48±11/ وزن 07 5/82±1/44 سال) تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسۀ 50 دقیقه اي تمرینات تعادلی و قدرتی را انجام دادند. پیش و پس از اتمام دورة تمرین از شرکت کنندگان آزمون ایستادن روي یک پا براي سنجش تعادل ایستا با چشم باز و بسته و نیز آزمون قدرت ایزومتریک عضلات بازکنندة کمر به عمل آمد. نتایج آزمون تحلیل واریانس بین گروهی با اندازههاي تکراري نشان میدهد که نمرات تعادل ایستا با چشم باز و چشم معنادار میباشد و گروه تجربی در هر سه متغیر بهبود P≤ بسته و نیز قدرت عضلات بازکنندة کمر در سطح 0.05 معناداري را تجربه کرده است؛ بنابرین، تأثیر تمرین بر تعادل ایستا با چشمان باز و بسته و نیز قدرت عضلات تنه، معنا دار میباشد و میتوان از این شیوة تمرینی براي بهبود تعادل ایستا و قدرت ایزومتریک دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر استفاده نمود.

کلید واژگان :

کم توان ذهنی، تعادل ایستا، قدرت ایزومتریک، تمرینات تعادلی، تمرینات قدرتی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک