چکیده :

اين پژوهش با هدف بررسي عوامل اثرگذار بر كيفيت آموزش و تدريس در دانشگاه فرهنگيان اردبيل با روش آميخته انجام شده است. عوامل موثر بر كيفيت تدريس از ديدگاه استادان و دانشجو معلمان سرآمد دانشگاه شناسايي و دسته بندي شدند. در بخش كمي نيز از طريق پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مرحله كيفي ديدگاه هاي 354 نفر كه به روش تصادفي ساده انتخاب شده بودند، گردآوري و سپس، داده ها با استفاده از نرم افزار spss22 تجزيه وتحليل شدند. يافته هاي بخش كيفي پژوهش نشان داد كه هفت عامل بالاترين نقش را در كيفيت آموزش و تدريس داشته اند. در تحليل بخش كمي، يافته ها نشان داد از ديدگاه اساتيد عوامل درون ساختاري، ويژگي هاي فردي و حرفه اي استادان و عوامل برون ساختاري در رتبه هاي اول تا سوم قرار داشتند و از ديدگاه دانشجو معلمان ويژگي هاي فردي و حرفه اي استادان در رتبه اول، عوامل محيطي – سازماني و برون ساختاري در رتبه هاي دوم و سوم قرار دارند. درنتيجه، بايد گفت در كيفيت تدريس عوامل زيادي دخيل بوده اند كه از بين آن ها بيشترين تاثير مربوط به ويژگي هاي فردي و حرفه اي استادان و عوامل درون ساختاري دانشگاه بوده؛ كه نيازمند توجه ويژه اي است.

کلید واژگان :

كيفيت آموزش، تدريس، عوامل برون ساختاري، عوامل درون ساختاري، دانشگاه فرهنگيان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک