چکیده :

هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر عملکرد طرح سباح در آموزش مهارت‌های شنا در دانش‌آموزان و موانع اجرای این طرح از دیدگاه مربیان و کارشناسان بود. پژوهش در دو بخش به‌صورت نیمه تجربی و توصیفی- پیمایشی صورت پذیرفت. در بخش نیمه تجربی30 نفر با میانگین سنی 5.98±8.34 و توده شاخص بدنی 2.05± 23.98 از میان فراگیران به‌صورت تصادفی خوشه¬ای انتخاب و با ارزیابی مربیان و داوران در پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد آزمودن قرار گرفتند. در بخش توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه مربیان طرح و کارشناسان ادارات و نواحی آموزش‌وپرورش شهرستان ارومیه بودند(43=N). ابزار این بخش پرسشنامه محقق ساخته¬ای بود که مشکلات و موانع اجرای طرح را در 4 بعد امکانات و فضاها، مدیریت و برنامه‌ریزی، مشکلات مربوط به مربیان و مشکلات وابسته به دانش‌آموزان بررسی می‌کرد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مجرب تربیت‌بدنی و روایی سازه‌ی آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی (0.91=AGFI و43=df و0.00=P) مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85=α به دست آمد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون رتبه‌ای فریدمن، یومان – ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که در تمامی مهارت‌های شنا بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. در بخش بررسی موانع اجرای بهینه‌ی طرح، مشخص شد که بیشترین مشکلات به ترتیب مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات، مشکلات مربوط به مربیان، مدیریت و برنامه‌ریزی و درنهایت مشکلات دانش‌آموزان است. آنچه در این تحقیق به‌دست‌آمده حاکی از تأثیرگذار بودن طرح دارد. ولی تا نتیجه مطلوب و موردنظر فاصله دارد که باید با مهیا نمودن شرایط، امکانات و برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب زمینه را برای آموزش و یادگیری بهتر فراهم نمود.

کلید واژگان :

طرح سباح، مهارت‌های شنا، موانع



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک