هدف از این پژوهش، مطالعه منابع در دسترس برای تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاه با استفاده از رویکرد منبع محور و پاسخ به این پرسش است که از بین انواع منابع شناختهشده درونسازمانی، کدامیک برای فعالیت تجاریسازی دانشگاهی در دسترس میباشد. این مطالعه از آن رو اهمیت دارد که تلاشهای آغازین برای فعالیت تجاریسازی دانشگاهی با بحرانهای تصمیمگیری در حوزه تامین منابع مواجهند. بنابراین اطلاع درباره رابطه منابع و نقش آنها با موفقیت فعالیت تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی حیاتی است. این مقاله در پی شناخت همین رابطه است که موجب درک صحیحتر پدیده تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی میشود. لذا با بهرهگیری از ادبیات موجود در حوزه تجاریسازی دانشگاهی و رویکرد منبع محور و استفاده از روش تحقیق فراترکیب نتیجه میگیرد سنت و سابقه فعالیت تجاریسازی دانشگاه، وجود برخی رشتههای دانشگاهی همچون علوم زیستی و مهندسی (که موجب جهتگیری بیشتر به سمت بازار میشود)، کیفیت پژوهشی هیات علمی، مقدار بودجه کل پژوهش دانشگاه، میزان پژوهش انجام شده با بودجه صنعت، حمایت مالی دانشگاه، کیفیت و کمیت منابع انسانی، دفتر انتقال فناوری، و خدمات مرکز رشد در دانشگاه بر انجام فعالیت بیشتر تجاریسازی، بروندادهای بیشتر تجاریشده، و موفقیت فعالیتهای کنونی تجاریسازی دانشگاهی تاثیرگذار است. از سوی دیگر دسترسی به منابع انسانی و فناوری (که منابع اصلی و حیاتی شرکتهای دانشگاهی خدماتی و مالکیت فکریگرا به شمار میروند) و کمیابی منابع سازمانی (که منبع اصلی در فعالیت شرکتهای محصولگرا به شمار میروند) در محیط دانشگاهی، توضیحدهنده علت موفقیت شرکتهای دانشگاهی خدماتی و مالکیت فکریگرا و شکست شرکتهای دانشگاهی محصولگرا است.
کلید واژگان :تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی، منابع، رویکرد منبع محور
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک