چکیده :

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسي قابليت هاي بخش سفارش نرم افزار كتابخانه از ديدگاه كاركنان بخش سفارشات كتابخانه مركزي دانشگاه هاي دولتي شهر تهران و در نهايت ارائه الگوي پيشنهادي براي خودكارسازي بخش سفارشات كتابخانه بر اساس نظرهاي كتابداران است. روش شناسي: روش پژوهش توصيفي- پيمايشي است. ابزار گردآوري اطلاعات در اين پژوهش، پرسشنامه است كه 30 نفر از كتابداران بخش سفارشات كتابخانه مركزي دانشگاه هاي دولتي شهر تهران (18 دانشگاه) كه زير پوشش وزارت علوم، تحقيقات، فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هستند، به آن پاسخ داده اند. داده هاي پژوهش از طريق آمار توصيفي با استفاده از نرم افزار SPSS پردازش شده است. يافته ها:47 قابليت شامل قابليت هاي كلي، فني و مالي بخش سفارش نرم افزاري كتابخانه، در جهت ارائه الگوي پيشنهادي براي خودكارسازي بخش سفارشات كتابخانه انتخاب شده است كه 10 مورد آن به قابليت فني و مالي بخش سفارشات كتابخانه شامل سفارش منابع اطلاعاتي، دريافت سفارش، لغو سفارش، اعلام وصول، امور مربوط به ناشر/كارگزار، محاسبه بودجه، پرداخت وجه، كنترل ارز، اعلام وصول، گزارش گيري و پيگيري سفارشات مربوط است. همچنين، از ميان قابليت هاي بخش سفارش نرم افزارهاي كتابخانه اي، «اعلام هشدار براي سفارش هاي تكراري» بالاترينو «وجود فيلدي براي ورود اطلاعات «نقد و بررسي» در ليست هاي انتخاب» پايين ترينرتبهاهميت رااز ديد كتابداران و اطلاع رسانان بخش سفارش و فراهم آوري كتابخانه هاي دانشگاهي دارد. نتايج: بيشتر پاسخ دهندگان اهميت قابليت هاي مورد بررسي (قابليت هاي كلي، فني و مالي) در اين پژوهش را در سطح زياد و خيلي زياد مي دانند. اصالت: اصالت و نوآوري پژوهش از آن جهت است كه تاكنون پژوهشي به صورت خاص به بخش سفارشات نرم افزارهاي كتابخانه اي نپرداخته است.

کلید واژگان :

قابليت هاي فني بخش سفارشات، قابليت هاي مالي بخش سفارشات، قابليت هاي كلي بخش سفارشات، خودكارسازي بخش سفارشات، كتابداران، ارائه الگو.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک