چکیده :

سابقه و هدف: بیماری ایدز در اوایل دهه ابتدایی سال 2000 میلادی به عنوان علت اصلی مرگ ناشی از بیماری های عفونی و همچنین چهارمین علت مرگ و میر در سراسر جهان معرفی شد. هدف این مطالعه بررسی کیفیت ارائه خدمات به افراد HIV/AIDS در ایران بود. روش کار: مطالعه کیفی حاضر در سال 2012 در ایران انجام شد. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد. داده ها در طی مصاحبه، از طریق اخذ دیدگاه شرکت کنندگان در خصوص کیفیت ارائه خدمات به افراد HIV/AIDS جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوی کیفی با استفاده از نرم افزار open code استفاده شد. یافته ها: شایع ترین موضوعات مطرح شده در این مطالعه، نیاز پرسنل به آموزش مداوم، آگاهی پایین پزشکان و پرسنل پزشکی، نیاز به خدمات مشاوره ای، برخورد نامناسب کادر بهداشت و درمان، کمبود امکانات و خدمات پزشکی، نارضایتی از دریافت خدمات بیمارستانی، کمبود نیرو در مراکز، نارضایتی از کیفیت درمان نگهدارنده با متادون در بعضی مراکز بود. نتیجه گیری: در مجموع می توان گفت کیفیت ارائه خدمات به افراد HIV/AIDS در ایران پائین بوده و رضایت بخش نمی باشد

کلید واژگان :

کیفیت، خدمات سلامت، ایدز، ایران، مطالعه کیفی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک