چکیده :

در تحقيقات حسابداري، تلاش جدي براي بهبو د فرآيند تصمي مسازي معطوف م يشود. در رويكردهاي مبتني بر دانش، سرما ية فكري موضوعي محوري براي نيل به مزيت رقابتي است. زيرا مزيت رقابتي، موضوعي مهم در تصمي م گيري تلقي م ي شود. در اقتصاد مبتني بر دان ش، از سرما ية فكري به منظور خلق و افزايش ارزش شركتها بهره م ي جوين د. موفقيت مديران بنگاه هاي اقتصاد ي، به استفاد ه اثربخش منابع كمياب بستگي دار د. ارزش افزودة اقتصادي و ارزش افزو دة بازا ر به عنوان دو عامل ا ز عوامل تعيي ن كنندة ارزش وعملكرد شركتها محسوب م ي شوند. از اين ر و هدف پژوهش حاض ر، بررسي تاثي ر سرمايه هاي فكري ب ر برخي ا ز عوامل تعيي ن كنن دة ارزش و عملكرد د ر شركتهاي پذيرفت ه شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سالهاي 1382 تا 1386 است. براي آزمون فرضي ه ها پس از پردازش اطلاعات به ضريب همبستگي ، SPSS و نر مافزا ر Excel كمك صف حة گستر دة پيرسون محاسبه و تحليل رگرسيون انجام ش د. از تعداد 388 شركت به روش حذف سيستماتي ك، تعدادي حذف شد و در نهايت تعداد 166 شركت باقي ماند، سپس با اعمال نمون ه گيري طبق ه اي كوكرا ن، تعداد 63 شركت به عنوان نمونة نهايي انتخاب شد. نتايج حاصل از آزمون فرض يه هاي تحقيق، حاكي از ارتباط معن ي دار و مثبت سرمايه فكري ب ا ارزش افزو دة شركتها است. به عبارت واضح تر، با افزايش سرما ية فكري شركتها، ارزش افزو دة اقتصادي و ارزش افزودة بازار آنها نيز افزايش مي يابند. قدرت تبيين سرما ية فكري در ارزش افزودة بازار شركتها بيشتر از ارزش افزودة اقتصادي آنها است.

کلید واژگان :

سرماية فكري، ا رزش افزودة اقتصادي، ارزش افزودة بازار، مديريت مبتني بر ارزش.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک