چکیده :

هدف این پژوهش مطالعه هویت تیمی و مصرف غیر مستقیم ورزشی)رسانه وکالا( درمیان تماشاگران تیم های پر طرفدار فوتبال لیگ برتر بود. جامعه آماری این پژوهش را تماشاگران تیم های استقلال و پرسپولیس تشکیل می دادند که تعداد 473 نفر از آنان بصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد هیر و جیمز بود که در چندین پژوهش معتبر بین المللی مورد استفاده قرار گرفته بود. پس از تایید روایی پرسشنامه توسط متخصصان، پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی درنمونهای 43 نفره مورد تجزیه و تحلیل 3/ قرار گرفت و مقدار آن در مقیاس هویت تیمی ) 88 α= 3/ ( و در مقیاس مصرف غیر مستقیم ورزشی ) 83 α= ) بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون فریدمن، T مستقل، پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی از نرم افزار های SPSS V.20 و Amos V.20 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین تماشاگران تیم های استقلال 3 تفاوت معنا داری وجود دارد، / و پرسپولیس در مولفه های "تعلق و یکپارچگی" و "آگاهی" در سطح 30 3 و در مولفه های ارزیابی عمومی، ارزیابی شخصی، حس وابستگی متقابل و / برخلاف آن در سطح معناداری 30 مشارکت تفاوت معناداری مشاهده نشد. در مصرف غیر مستقیم ورزشی و مولفه های مصرف رسانه و در مصرف 3 تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین در مصرف / اینترنت بین تماشاگران دو تیم در سطح معناداری 30 3 تفاوت معنادار بود. همچنین ارتباط / مطبوعات، تلویزیون، وبلاگ ها و رسانه های نوین و رادیو در سطح 30 بین هویت تیمی و مصرف غیر مستقیم ورزشی در میان تماشاگران پرسپولیس بیانگر همبستگی پایین و مستقیم و در میان تماشاگران استقلال مبین همبستگی بالا و مستقیم بود.

کلید واژگان :

هویت تیمی، مصرف ورزشی، مصرف رسانه، مصرف کالا، طرفدار



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک