چکیده :

پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط بین سبک ها ی دلبستگی، پذیرش مادرانه و خصومت در دانشجویان دانشگاه انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کل دانشجویان دانشگاه زاهدان در سال 23 سال به روش تصادفی - تحصیلی 11 تشکیل دادند. نمونه آماری شامل 211 نفر در دامنه سنی 01 انتخاب و به پرسشنامه های سبک های دلبستگی، پذیرش مادرانه و خصو مت پاسخ دادند. داده ها ی به دست آمده نیز با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس چندمتغ یری و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بعد اضطرابی دلبستگی با خصومت ادراک شده مادرانه، بی تفاوتی و طرد همبسته بود .ولی بعد اجتنابی با هیچ یک از شاخص های خصومت رابطه نداشت. بزرگسالان دارای دلبستگی ناایمن مادرانشان را طرد کننده و بزرگسالان دارای دلبستگی ترسو و نگران مادرانشان را بی تفاوت و صمانه گزارش کردند. نتایج نشان داد که دانشجویان دارای دلبستگی نگران بیشترین میزان تحریک پذیری، منفی گرایی، خشم و خصومت فیزیکی و کلامی را گزارش نمودند. مجموعه تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای مربوط به والدین می توانند به طور معنی داری خصومت و پرخاشگری را پیش بینی کنند.

کلید واژگان :

سبک های دلبستگی، پذیرش مادرانه، خصومت، دانشجو.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک