چکیده :

در اين مقاله يك مدل غيرخطي براي مكان يابي تجهيزات سرويس دهي در ناحيه رقابتي معرفي م يشود. در مدل پيشنهادي عوامل زمان سفر، كيفيت تجهيزات سرويس دهي و قيمت لحاظ شده است كه از مهم ترين عوامل موثر بر جذب و حفظ مشتريان در محيط هاي رقابتي محسوب م يشوند. براي بيان رفتار احتمالي مشتريان در انتخاب تجهيزات رقيب و شركت واردشونده از مدل تعامل فضايي و تابع لاجيت استفاده م يشود. نظر به اين كه تصميم گيري در خصوص مكان يابي تنها بر اساس ميزان فروش و جذب تقاضاي بازار صورت نمي گيرد و غفلت از اهداف مهم سازماني ديگر نظير كاهش هزينه ها، شركت ها را در بلندمدت دچار مشكل م يسازد؛ لذا علاوه بر ميزان جذب تقاضا، هزينه ثابت استقرار نيز در مدل بررسي مي شود كه در مسايل دنياي واقعي نتايج بهتري خواهد داشت. به دليل پيچيدگي محاسباتي، الگوريتم ژنتيك براي حل مدل ارايه م يگردد. نتايج عددي، عملكرد مدل پيشنهادي و كارايي الگوريتم ژنتيك را در حل آن تأييد مي كنند و نشان مي دهند كه بررسي تقاضاي احتمالي مشتريان با در نظر گرفتن عوامل قيمت، زمان سفر و كيفيت تجهيزات سرويس دهي نقش اساسي در افزايش فروش و سود شركت وارد شونده دارد؛ به طوري كه با وجود انتخاب مناسب ترين مكا نها توسط رقيب، در شرايط يكسان قيمت، كيفيت و تعداد تجهيزات، ميزان فروش و سود شركت وارد شونده بيشتر از رقيب است.

کلید واژگان :

مكان يابي تجهيزات، محيط رقابتي، مدل تعامل فضايي، تابع لاجيت، الگوريتم ژنتيك.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک