چکیده :

کتابخانه ها و مراکز اطلاع رساني پزشكي، در حکم سازمان هاي خدماتي، به منظور ارتقاء بيشتر کيفيت خدمات خود و پاسخ گويي هرچه بيشتر مراجعانشان و به منظور بهبود عملکرد سازمان مادر، نيازمند روش هاي استانداردي براي سنجش و ارزيابي خدماتشان مي¬باشند تا بر مبناي آن بتوانند نيازهاي کاربران خود را که منتهي به عملکرد بهتر خدمات سازمان مادر خود مي شود، به طور مطلوب برآورده سازند. يكي از ابزارهاي استاندارد ارزيابي كيفيت عملكرد، مدل تعالي سازماني (EFQM) است. اين مدل كه كيفيت عملكرد سازمان را هم از ديد داخلي (كاركنان) و هم از ديد بيروني (مشتريان) و با تكيه بر دونوع شاخص «توانمندسازها» و «نتايج» ارزيابي مي كند، توسط بنياد مديريت كيفيت اروپا طراحي شده است. مدل تعالي سازماني تا پيش از اين بيشتر در صنايع مورد استفاده قرار مي گرفت ولي اخيراً استفاده از آن در مؤسسات خدماتي نيز آغاز شده است. در اين مقاله تجربه اي كه با استفاده از اين مدل براي بررسي مديريت كيفيت فناوري اطلاعات در كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز به عمل آمد، تشريح مي شود. بررسي به عمل آمده روشن ساخت كه اولاً، از مدل EFQM مي توان براي بررسي كيفيت عملكرد در كتابخانه هاي علوم پزشكي استفاده كرد، ثانياً، كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، با كسب 4208/441 امتياز از 1000 امتياز، که0304/203 امتياز آن از 500 نمره ي شاخص هاي توانمند سازها، و3904/238 امتياز آن، از 500 نمره ي شاخص هاي نتايج کسب شده بود، نشان داد که اين کتابخانه ها، از جهت مديريت كيفيت فناوري اطلاعات، از سطحي نسبتاً متوسط برخوردار هستند. اين بررسي همچنين نشان داد كه از مجموع شاخص هاي مورد بررسي، كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، از نظر رهبري، وضعيتي مناسبتر، و از نظر نتايج کارکنان ومشتريان، وضعيتي نامناسب دارند. لذا مديريت كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز و مسؤلان رده بالاي تصميم گيرنده در اين دانشگاه بايستي به موارد اخيرالذكر توجه بيشتري كرده و در تقويت آن ها بكوشند.

کلید واژگان :

مديريت کيفيت، فناوري اطلاعات ، کتابخانه هاي علوم پزشکي، مدل تعالي سازماني، دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک