چکیده :

امروزه ارزش شرکت ها تا حد زیادی تحت تأثیر دارایی های نامشهود یا سرمایه فکری است . این عوامل، به دلیل نقش قابل توجه خود در دستیابی به مزیت رقابتی، از اهمیت خاصی برخوردار شده اند. در اقتصاد دانش محور کنونی، توجه به سرمایه فکری برای رقابتی ماندن ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت و آگاهی محیطی بر سرمایه فکری سبز در واحدهای صنعتی بپردازد. این پژوهش از نظر روش و ماهیت، از جمله تحقیقات توصیفی همبستگی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران واحدهای صنعتی فعال در شهر صنعتی رشت را شامل می شود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 333 پرسشنامه، بین مدیران شاغل در این واحدها توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی شرکت و آگاهی محیطی تأثیر مثبتی بر هر سه بعد سرمایه فکری سبز یعنی سرمایه انسانی سبز، سرمایه ساختاری سبز و سرمایه رابطه ای سبز دارند. همچنین مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر مثبتی بر آگاهی محیطی دارد.

کلید واژگان :

سرمايه فکری سبز؛ مسئولیت اجتماعی؛ آگاهی محیطی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک