چکیده :

چكيده: پژوهش حاضر جهت مقایسه¬ی ادراک خود و مشکلات خواب در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه، اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی انجام شد. آزمودنی‌های پژوهش مقایسه‌ای حاضر، شامل دانش‌آموزان مقطع پنجم ابتدایی (1391) در مدارس عادی شهرستان پارس آباد بودند.60 دانش آموز (20 نفر بیش فعال/کاستی توجه، 20 نفر دارای اختلال یادگیری، 20 نفر عادی ) با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه های کانرز، یادگیری کلورادو، ادراک خود و عادات خواب گردآوری شد و با آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی LSDتحلیل گردید. نتایج نشان داد دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری در شایستگی تحصیلی، مقبولیت اجتماعی، سلوک رفتاری، ظاهر فیزیکی و ارزش کلی خود و دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی/کاستی‌توجه در مقبولیت اجتماعی و سلوک رفتاری به طور معنی‌داری ضعیف تر از گروه عادی هستند وکودکان دارای اختلال یادگیری و بیش فعالی/کاستی توجه، مشکلات خواب بیشتری از گروه عادی داشتند. بنابراین توجه به برنامه های آموزشی و درمانی موثر بر ادراک خود و خواب در این دانش‌آموزان اهمیت ویژه ای دارد.

کلید واژگان :

اختلالات يادگيري، بیش فعالی/کاستی توجه، ادراک خود، مشکلات خواب.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک