چکیده :

صنعت گردشگری یکی از آسان‌ترین، کم هزینه‌ترین و کم آلاینده‌ترین صنعت برای کسب درآمد محسوب می‌شود. به علت ویژگی‌های منحصربه‌فرد گردشگري، اين صنعت از سوي صاحب‌نظران به صادرات پنهان شهرت يافته است. از مؤلفه‌های موثر بر رشد گردشگری در مقاصد گردشگری، کیفیت ارائه خدمات است که می‌تواند زمینه جذب گردشگران را فراهم آورد. لذا این پژوهش به منظور اندازه‌گیری میزان اثرگذاری کیفیت محصول گردشگری بر رضایت گردشگران در گنبد سلطانيه صورت گرفته است. پژوهش حاضر شامل چهار فرضیه است. داده‌های تجربی از طریق توزیع 382 عدد پرسشنامه در بین گردشگران گنبد سلطانیه جمع‌آوری شده و با استفاده از نرم‌افزار SPSS-20 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون پیرسون نشان می‌دهد که: تسهیلات، دسترسی، جذابیت و تصویر ذهنی از مقصد همبستگی مثبت و از لحاظ آماری معنی‌داری با رضایت گردشگر دارند. طبق نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره، متغیرهای تسهیلات، دسترسی و تصویر ذهنی از مقصد رابطه معنی‌داری بر رضایت گردشگر دارند، اما متغیر جذابیت به دلیل عدم تأثیر معنادار بر رضایت گردشگر از مدل خارج شد. با استفاده از روش تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیرمستقیم سه متغیر باقی‌مانده بر رضایت گردشگری مورد آزمون واقع شد. نتایج نشان می‌دهد که متغیرهای تسهیلات، دسترسی و تصویر ذهنی از مقصد، به ترتیب بیش¬ترین تأثیر را بر رضایت گردشگران داشته‌اند.

کلید واژگان :

استان زنجان، تسهیلات، رضایت گردشگر، کیفیت محصول، گنبد سلطانیه.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک