چکیده :

امروزه، فرهنگ شهروندي به عنوان مؤلفهي كليدي توسعه اجتماعي و فرهنگي مورد توجه انديشمندان و صاحب- نظران قرار گرفته است. در اين ميان، احساس تعلق به يك جامعه نتيجه عناصر عيني و ذهني تشكيل دهنده هويت فرد و اجتماع است كه با ارجاع به مفهوم و مؤلفه هاي شهروندي مي توان آن را شناسايي كرد. اين مفاهيم داراي ارتباط نظا مدار با يكديگر و با مفاهيم اصلي شهروندي مي باشند. بر اين اساس، هدف اصلي اين پژوهش، بررسي رابطه ابعاد سهگانه هويت (هويت فردي، اجتماعي و ملي) با ميزان پايبندي افراد به فرهنگ شهروندي در جامعه مورد مطالعه ميباشد. اين مطالعه از نوع پيمايش اجتماعي بوده و دادههاي تحقيق با استفاده از تكنيك پرسشنامه توأم با مصاحبه جمع- آوري گرديده است. جامعه آماري تحقيق شامل كليه شهروندان واقع در سنين فعاليت شهر تهران در نيمه سال 1393 ميباشد. با استفاده از فرمول نمونهگيري كوكران، تعداد 1112 نفر به عنوان حجم نمونه تعيين و با استفاده از روش نمونهگيري سهيمهاي و به صورت تصادفي افراد نمونه انتخاب و مورد بررسي قرار گرفتهاند. نتايج تحقيق با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون، رابطه مثبت و معنيدار بين هر يك از متغيرهاي هويت فردي، هويت اجتماعي و هويت ملي با 0,382 و 0,279 در سطح اطمينان 99 درصد را تأييد نموده ، ميزان پايبندي به فرهنگ شهروندي به ترتيب برابر با ( 0,312 است. با توجه به نتايج تحليل رگرسيون چندگانه بر روي متغيرهاي تحقيق، در مجموع، سه متغير فوق 18 درصد از تغييرات متغير وابسته تحقيق را تبيين نموده است.

کلید واژگان :

شهروندي، فرهنگ شهروندي، هويت فردي، هويت اجتماعي، هويت ملي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک