چکیده :

هدف: هدف از این پژوهش تبیین تاثیر حذف خط اعلان زبان نشانه گذاری گسترش پذیر ایکس ام ال و تغییر پسوند فایل بر افزایش نمایه‌پذیری و پیدانمایی نام های برچسب عناصر فراداده‌ای هسته دوبلین، مارک 21، و طرح فراداده‌ای توصیف شیء مودز در محیط موتورهای کاوش وب بود. روش شناسی: پژوهش با روش تجربی انجام شد. جامعه پژوهش را 600 پیشینه فراداده‌ای در قالب دو گروه آزمون و گواه تشکیل می‌دادند. گروه گواه دارای 300 پیشینه، دقیقاً تولید شده بر مبنای فرانمای استاندارد طرح‌های فراداده ای مورد مطالعه، و گروه آزمون نیز دارای 300 پیشینه، طراحی و ایجاد شده بر مبنای فرانماهای یاد شده اما دارای ویژگی های خاص، بدون سطر اعلان ایکس. ام. ال. و با پسوند فایل همخوان با نام طرح فراداده‌ای مرتبط بودند. برای انتشار پیشینه های مربوط به هر یک از گروه های گواه و آزمون، وب سایتی مستقل با شرایطی کاملا یکسان اختصاص یافته بود. این وب سایت ها با استفاده از جدیدترین روش‌های موجود، به موتورهای کاوش گوگل و یاهو معرفی شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که موتورهای کاوش گوگل و یاهو نام های برچسب تمامی عناصر فراداده‌ای مربوط به پیشینه‌های عضو گروه آزمون را که فاقد خط اعلان ایکس. ام. ال.، و دارای پسوند فایل همخوان با طرح فراداده ای مرتبط بودند نمایه سازی نموده، و در نتایج جستجوی خود پدیدار ساختند. اما چنین واکنشی را نسبت به نام‌های برچسب عناصر پیشینه‌های فراداده‌ای گروه گواه نشان ندادند، و فقط ارزش های عناصر یاد شده را نمایه سازی کرده، و اجازه پیدانمایی دادند. نتیجه‌گیری: نمایه سازی نام های برچسب عناصر پیشینه های فراداده ای گروه آزمون، و پدیدار شدن آنها در نتایج جستجوی موتورهای کاوش، امکان بازیابی پیشینه های فراداده‌ای یاد شده از طریق نام های برچسب آنها، و با استفاده از راهبردهای جستجوی مبتنی بر عنصر را فراهم نموده است. چنین امکانی برای پیشینه های گروه گواه میسر نیست. در پایان مقاله، الگوهایی برای تولیدکنندگان پیشینه‌های فراداده‌ای طراحان موتورهای کاوش ارائه شده است.

کلید واژگان :

پسوند فایل، پیدانمایی، خط اعلان زبان نشانه گذاری گسترش پذیر، طرح فراداده‌ای توصیف شیء، طرح فراداده‌ای هسته دوبلین، قالب فراداده‌ای مارک 21، موتورهای کاوش وب، نام‌های برچسب عناصر، نمایه‌سازی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک