چکیده :

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای نظم جويی فرايندی هيجان در مقابله شناختی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد بود. روش : در قالب طرح شبه تجربی پيش آزمون-پس آزمون با گروه گواه، 16 بيمار مبتلا به سوء مصرف مواد به شيوه نمونه برداری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمايش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمايش به مدت 10 جلسه تحت آموزش گروهی راهبردهای نظم جويی فرايندی هيجان قرار گرفت درحالی که گروه گواه هيچ مداخله ای دريافت نکردند. دو گروه قبل و بعد از اتمام مداخله پرسشنامه نظم جويی شناختی هيجان (حسنی، 1390) را تکميل نمودند. يافته‌ها: نتايج نشان داد که آموزش گروهی راهبردهای نظم جويی فرايندی هيجان منجر به کاهش راهبردهای سازش نايافته ملامت خويش، نشخوارگری، فاجعه سازی و ملامت ديگران و افزايش راهبردهای سازش يافته تمرکز مجدد بر برنامه ريزی، ارزيابی مجدد مثبت و ديدگاه گيری می شود. نتيجه گيری: آموزش راهبردهای نظم جويی فرايندی هيجان از طريق کاهش راهبردهای سازش نايافته و افزايش راهبردهای سازش يافته نظم جويی شناختی هيجان می‌تواند زمينه را برای بهبود و عدم بازگشت سوء مصرف فراهم نمايد.

کلید واژگان :

نظم‌جويی فرايندی هيجان، نظم جويی شناختی هيجان، مقابله شناختی، سوء مصرف مواد،



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک