چکیده :

هدف: پژوهش حاضر باهدف مقايسه کارکردهاي اجرايي (زمان واکنش، بازداري پاسخ، توجه پايدار و حافظه کاري) در دانش‌آموزان داراي اختلال ناتواني در رياضي با همتايان عادي انجام شده است. روش: اين پژوهش يک مطالعه‌ي توصيفي از نوع علي- مقايسه‌اي است. جامعه¬ی مورد مطالعه‌ي آن شامل کليه¬ی دانش‌آموزان پسر مقطع سوم و چهارم ابتدايي با و بدون اختلال ناتواني در رياضي شهر اهواز است. بر اين اساس 30 نفر از دانش‌آموزان مقطع سوم و چهارم ابتدايي مرکز اختلالات يادگيري ناحيه 4 شهر اهواز به صورت نمونه هدفمند انتخاب و با 30 نفر از دانش‌آموزان عادي مقايسه شدند. براي اندازه‌گيري متغيرهاي پژوهش از آزمون TOVA (به عنوان يک آزمون عملکرد مستمر) و خرده مقياس حافظه ارقام وکسلر استفاده گرديد. داده‌ها با استفاده از تحليل واريانس چند متغيري (مانوا) تحليل شدند. يافته‌ها: نتايج پژوهش نشان داد که کودکان داراي اختلال ناتواني در رياضي نسبت به کودکان عادي عملکرد ضعیف‌تري در زمان واکنش، بازداري پاسخ، توجه پايدار و حافظه کاري داشتند و تفاوت معناداري بين دو گروه وجود داشت. نتيجه‌گيري: با توجه به يافته‌هاي پژوهش مبني بر عملکرد ضعیف‌تر کودکان داراي اختلال ناتواني در رياضي نسبت به کودکان عادي در کارکردهاي اجرايي (زمان واکنش، بازداري پاسخ، توجه پايدار و حافظه کاري)، به نظر می‌رسد اين ضعف منجر به مشکلاتي در تصمیم‌گیری و عدم قضاوت مناسب، مشکلات با نوآوری‌ها و تغییر، حواس‌پرتی و مشکلات در جنبه‌های مختلف حافظه می‌شود.

کلید واژگان :

کارکرد اجرايي، حافظه کاري و ناتواني در رياضي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک