چکیده :

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفه‌ای به صورت چندرسانه‌ای در یادگیری موضوعات پیچیده اجرا شد. برای این منظور از روش تحقیق شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه تحقیق شامل تمامی دانش‌آموزان پسر سال دوم متوسطه شهرکرج بودکه از بین آنها 60 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شده و در سه گروه (یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش) قرار داده شدند. در گروه کنترل درس علوم تجربی به شیوه مرسوم و در گروه‌های آزمایشی یک و دو، به ترتیب همان مطالب درسی در قالب نرم‌افزار چندرسانه‌ای معمولی طراحی شده توسط محقق و نرم‌افزار چندرسانه‌ای طراحی شده با الگوی چهار مؤلفه‌ای، به دانش‌آموزان ارايه شد. برای هر سه گروه، پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، آزمون محقق‌ساخته بود که پایایی آن از طریق دونیمه‌کردن، 84/0 به‌دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین نمرات گروه‌های کنترل و آزمایش، تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین صورت که متغیر وابسته یعنی یادگیری دانش‌آموزان کلاس مبتنی بر چندرسانه‌ای معمولی طراحی شده توسط محقق بهتر از گروهی که با روش مرسوم آموزش دیده بودند و نیز یادگیری دانش‌آموزانی که با روش مبتنی بر چندرسانه‌ای که با الگوی چهار مؤلفه‌ای طراحی شده بود بهتر از گروه مبتنی بر چندرسانه‌ای معمولی محقق‌ساخته بود. با توجه به نتایج به‌دست آمده توصیه می‍شود در آموزش موضوعات پیچیده از قابلیت‌های چندرسانه‌ای‌ها و الگوهای طراحی آموزشی دقیقی مثل الگوی چهار مؤلفه‌ای، که برای آموزش موضوعات پیچیده ارايه شده است استفاده گردد.

کلید واژگان :

طراحی آموزشی، چندرسانه‌ای، الگوی چهارمؤلفه‌ای، آموزش موضوعات پیچیده



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک