چکیده :

چکیده قالی باغی از جمله هنرهای مطرح در طول تاریخ هنر ایران بوده. در عصر"زند"( قرن12هجری/18 میلادی) بستری از نقش¬مایه¬های گوناگون در این قالی فراهم شد. این نقوش به گونه‌ای ترکیب بندی شده که در ضمن حفظ الگوهای سنتی، دست آوردهای نو هم بدست آید. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با مطالعه موردی بر روی نقوش یک نمونه قالی¬ باغی عصر "زند" انجام شده است. شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و میدانی، همچنین ابزار گردآوری داده ها شامل منابع اسنادی،تهیه برگه شناسه( فیش) و مشاهده قالي‌هاي موجود در موزه‌ فرش ایران و موزه‌هاي خارج از کشور، همانند متروپولیتن، هنرهای اسلامی برلین، ویکتوریا و آلبرت، بروکلین و ارمیتاژ بوده که از میان قالی‌های منسوب به دورة زند تنها یک نمونه قالی برای مقاله حاضر گزینش شده است. تحلیل نقوش‌ نشان می‌دهد که نقش‌مایه‌های نمادین، بر مفاهیم اسطوره‌ای دلالت ضمنی داشته و با یکدیگر ارتباط مفهومی دارند. نقش‌مایه¬های عصر"زند"در قالی باغی، از عناصر فرمی و مضمونی الگوهای گذشته الهام گرفته‌اند. این عناصر علاوه بر تکرار نقوش سنتی، در ترکیب بندی نقوش خلاقیت داشته اند.

کلید واژگان :

دوره زند، قالی باغی، نماد، نقش مایه، اسطوره



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک