چکیده :

توسعه صادرات پايدار از زيرساخت‌هاي مهم و اثرگذار توسعه اقتصادي بوده و نقش غيرقابل انکاري در زمينه توسعه توليد، سرمايه‌گذاري، اشتغال و در نهايت رفاه اجتماعي بر جاي مي‌گذارد. از طرفي در دنياي متلاطم و رقابتي امروز، بنگاه‌هاي صادرکننده براي موفقيت در بازارهاي جهاني بايد در نبردهاي رقابتي بزرگ، قدرت مانور داشته باشند. سياستگذاران و نهادهاي حمايتي حوزه صادرات مي‌توانند با انتخاب راهبرد‌هاي مناسب در زمينه ايجاد شرايط مساعد براي صادرکنندگان، نقش بسيار مهمي‌در جهت گسترش بازارهاي صادراتي و ارتقاي عملکرد صادراتي ايفا كنند.هدف اصلي اين پژوهش بررسيجايگاه فضايکسب‌وکار باثبات در توسعه صادرات پايداراست. ابتدابا مطالعات کتابخانه‌اي استانداردهاي محيط فضاي کسب‌وکار پايدار تبيين شده و با استفاده از روش پژوهش توصيفي در شركت‌هاي صادرکننده شش استان بزرگ کشور، شاخص‌هاي ايجاد يک فضاي کسب ‌وکار پايدار آزمون و پس از اولويت‌بندي شاخص‌ها، مهم‌ترين چالش‌هاي صادرات کشور از ديدگاه صادرکنندگان مورد بررسي قرار گرفت.بر مبناي يافته‌هاي پژوهش مهم‌ترين معيارهاي دستيابي به يک فضاي کسب‌ وکار مطمئن عبارتند از: ثبات در قوانين و مقررات، حذف بوروکراسي‌هاي زائد اداري، تعيين متولي واقعي صادرات و توليد کشور، کاهش نهادهاي موازي و با وظايف متداخل، حضور مداوم نمايندگان بخش خصوصي و صادرات در مجامع بزرگ تصميم‌گيري اين حوزه. نتايج همچنين نشان مي‌دهد، مهم‌ترين چالش‌هاي حوزه توليد و صادرات در ايران عبارت ازعدم تامين مالي مناسب و به‌موقع، بالا بودن نرخ تسهيلات و وثايق درخواستي بانک‌ها، وجود استرس در فضاي برنامه‌ريزي توليد و صادرات کشور، مشکلات گمرکي، مشکلات حوزه تامين مواد اوليه، نوسانات نرخ ارز و مشوق‌هاي صادراتي هستند.

کلید واژگان :

فضاي کسب‌و‌کار، بنگاه‌هاي صادرکننده، مقررات‌زدايي، توليد و صادرات، نهادهاي حمايتي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک