چکیده :

در فضاي تجاري پرتحرک کنوني، مزيت رقابتي حياتي‌ترين عامل بقا و پيشتازي در محيط کسب‌وکار به شمار مي‌آيد. در اين پارادايم نوين، دانش منبع قدرت رقابتي و مديريت دانش، رويكردي در جهت افزايش مزيت رقابتي هر سازمان به حساب مي‌آيد. از سوي ديگر توسعه كمي‌و كيفي در "عصر دانش" ، موجب بروز موج چهارم يا ظهور "عصر مجازي" شده‌است كه تحول مجازي حاصل از آن، تمام وجوه زندگي انسان را تحت تأثير قرار مي‌دهد (جلالي، 1386). از جمله آثار اين موج جديد، تغييرات در شيوه تعاملات و فضاي كسب‌وكارها است كه به صورت کسب‌وکارهاي مجازي و تحت وب يا سازمانهاي مجازي تجلي مي‌يابد. از جمله اين فعاليتها، تعاملات حوزه كسب‌وكار خانگي است که در خانه و از طريق اينترنت انجام شود که بنابه ماهيت آن، شکل و فرمهاي مختلفي به خود مي‌گيرد (علوی، 1390). شکل بديعي از اين کسب‌وکارهاي خانگي مجازي، درقالب "سازمان مجازي پويا" است كه درواقع شبکه‌اي موقتي از واحدهاي مستقل است که با يکپارچه نمودن قابليتهاي کليدي خود، درصدد پاسخگويي به فرصتهاي ايجاد شده در بازار است. اين مجموعه همکاري، كه از بيرون به صورت يک مجموعه واحد به‌نظر مي‌آيد، وظايف خود را بر مبناي پروژه به انجام مي‌رسانند و بعد از برآورده نمودن فرصتهاي جديد يا از بين رفتن نياز و تقاضاي بازار، دلايل وجودي نداشته و منحل مي‌گردند (Oliveira & Camarinha-Matos, 2012). از اين رو در اين شکل نوين از همکاري، تقويت فرهنگ تسهیم و بهره‌مندشدن از دانش، بسيار با اهميت و ضروري است. پروفسور مالهوترا كه از جمله اولين پژوهشگران حوزه مديريت دانش در کسب‌وکارهاي مجازي و تحت‌وب مي‌باشند، چنين بيان مي‌دارند كه شايستگي‌هاي كليدي واحدهاي مجازي، که مبناي الحاق و همکاري آنها با يکديگر است، چيزي نيست جز سرمايه انساني و دانش ارزشمند کارکنان آن، كه بخش‌هاي مختلف آنرا تسهیم می کنند. (Malhotra, Majchrzak, & Rosen, 2007). بر اين مبنا آنچه در نهايت به عنوان محصول به مشتريان تحويل مي‌شود، نتيجه ادغام و تعامل تمامي‌دانشي است که واحدهاي عضو از اقصا نقاط دنيا با يکديگر تسهیم کرده اند و در نهايت محصولي را نوآورانه ارائه نموده و فرصتي را در بازار بزرگ رقابتي کسب‌وکار پاسخ گفته‌اند. اين ادغام و تعامل دانش در فضاي فوق‌العاده رقابتي کسب‌وکار اينترنتي ضرورت بكارگيري مديريت دانش را مي‌طلبد.

کلید واژگان :

مدیریت دانش، کسب و کار خانگی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک