چکیده :

زمینه و هدف: ارتقاي مستمر كيفيت آموزش، مستلزم ارزشيابي است كه مي تواند بر مبناي هر يك از عناصر تشكيل دهنده نظام آموزشي (درونداد، فرايند، محصول، برونداد و پيامد) صورت پذيرد و اين ارزيابي مي تواند بهبود كيفيت نظام آموزشي را به دنبال داشته باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی علی روابط بین کیفیت خدمات ارائه شده و ارزشیابی از اساتید انجام شده است. روش کار: روش تحقیق توصیفی تحلیلی بود، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 73 نفر به عنوان نمونه جهت مطالعه انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه کیفیت خدمات آموزشی و ارزشیابی اساتید استفاده شده است. پرسشنامه کیفیت خدمات بر اساس مدل سرکوال شامل مولفه های(عوامل محسوس، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، اطمینان خاطر و همدلی) بود و پرسشنامه ارزشیابی از اساتید شامل مولفه های( روش تدریس، تسلط و توان علمی، انضباط آموزشی و ویژگی فردی و اجتماعی استاد) بود. برای روایی پرسشنامه ها از متخصصان علوم تربیتی و مدیريت بهره گرفته شده و برای بررسی قابلیت اعتماد ترکیبی هر یک از سازه ها از ضریب دیلون – گلداشتاین (cρ ) و میانگین واریانس استخراج شده، به عمل آمده است که شاخص های پایایی ترکیبی هر دو پرسش نامه بیشتر از 7/0 و میانگین واریانس استخراج شده آنها نیز بیشتر از 5/0بود.داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای Excel، SPSS، VisualPLS و SmartPLS و با آزمون t تک متغیره، مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS، آزمون خودگردان سازی، شاخص Q2 استون – گيسر و شاخص نيكويي برازش تحلیل شدند. یافته ها: نتایج بدست آمده گویای آن بود که رابطه کیفیت خدمات آموزشی با مولفه های ارزشیابی از اساتید( روش تدریس، انضباط آموزشی و ویژگی فردی و اجتماعی استاد) معنی دار می باشد و متغیر کیفیت خدمات بیشترین اثر را بر ویژگی های فردی و اجتماعی اساتید دارد(27/0). همچنین شاخص نیکویی برازش مطلق 41/0 و شاخص برازش نسبي 91/0 نیز نشان داد که مدل آزمون شده از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه گیری: توجه به مؤلفه های کیفیت خدمات آموزشی می تواند در ارزشیابی موثر از اساتید نقش مثبت داشته باشد. در نتیجه با بازخورد نتایج ارزشیابی از اساتید توسط دانشجویان می توان شاهد بهبود عملکرد و بهبود فعالیت های آموزشی اساتید بود.

کلید واژگان :

کیفیت خدمات آموزشی ، ارزشیابی اساتید، الگو، دانشجویان پرستاری.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک