چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی و رابطه آن با ارزشیابی از اساتید انجام شده است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و طرح پژوهشی همبستگی-مدل یابی معادلات ساختاری می باشد، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه بود که با استفاده روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم 273 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه کیفیت خدمات و ارزشیابی از اساتید استفاده شده است. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از از آزمون تی و روش مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای آماری LISREL, SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: 1- وضعیت موجود مولفه های عوامل محسوس، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی از وضعیت مورد انتظار و مطلوب فاصله دارد. بیشرین شکاف ادراکات و انتظارات در نظر دانشجویان در ابعاد قابلیت اطمینان و همدلی و کمترین شکاف ادراکات و انتظارات در بعد تضمین بود.2- ابعاد کیفیت خدمات آموزشی بر مولفه های ارزشیابی اساتید (روش تدریس، تسلط و توان علمی، انظباط آموزشی و ویژگی های فردی و اجتماعی اساتید) اثر مثبت و معنی دار دارد.3- شاخص نیکویی برازش نیز نشان می دهد که مدل آزمون شده از برازش مناسبی برخوردار است. بنابراین توجه به مولفه های کیفیت خدمات می تواند در ارزشیابی موثر از اساتید نقش مثبت داشته باشد. در نتیجه با بازخود نتایج ارزشیابی از اساتید توسط دانشجویان می توان شاهد بهبود عملکرد و بهبود فعالیت های آموزشی اساتید بود.

کلید واژگان :

کیفییت خدمات آموزشی، ارزشیابی از اساتید، دانشجویان، دانشگاه ارومیه.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک