چکیده :

زمینه و هدف: یادگیري سیار (همراه) به عنوان مرحله جدیدي از توسعه یادگیري الکترونیکی، فرصتهایی را جهت انتقال اطلاعات و تقویت و بهبود یادگیري مادام العمر در دانشجویان علوم پزشکی ایجاد میکند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر راهکارهاي توسعه فنآوري سیار در جهت استقرار اثربخش یادگیري سیار در آموزش پزشکی بر اساس مدل پذیرش فنآوري ( Technology acceptance model یا TAM) انجام گردید. روش کار: این تحقیق بر حسب هدف، از نوع کاربردي و بر اساس شیوه جمعآوري دادهها، توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماري مطالعه را همه اعضاي هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 3131 تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول Cochran ، 388 نفر به دست آمد. جهت جمع آوري دادهها از پرسشنامه هاي راهکارهاي توسعه فن آوري سیار و مدل پذیرش فنآوري Davis استفاده شد. دادهها توسط ضریب همبستگی، آزمون t ، تکنیک تحلیلی عاملی تأییدي، مدلسازي معادلات ساختاري و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزارهاي LISREL و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: راهکارهاي آموزشی، اداري - ساختاري، مدیریتی و انگیزشی - تفریحی به ترتیب بیشترین تأثیر معنیدار )در سطح 13 / 1 ( را بر روي برداشت ذهنی استادان از مفید بودن یادگیري سیار و نیز برداشت ذهنی آنان از آسانی استفاده از یادگیري سیار داشت. نتایج نشان داد که این دو مؤلفه بر اساس مدل TAM بر روي نگرش نسبت به استفاده و تصمیم به استفاده از فنآوري هاي سیار داراي اثرات مثبتی بود و از این طریق بر استفاده عملی از فنآوري هاي سیار توسط استادان در فعالیتهاي آموزشی و یادگیري، اثر مثبت و معنیداري )در سطح 13 / 1 ( دارند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، مدل پذیرش یادگیري سیار با توجه به راهکارهاي ارایه شده توسعه فنآوري سیار در جامعه مورد مطالعه، تأیید گردید و بر همین اساس، قابلیت به کارگیري در جامعه مورد نظر را دارد.

کلید واژگان :

فنآوري سیار، یادگیري سیار، مدل پذیرش فنآوري، معادلات ساختاري، تحلیل مسیر



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک