چکیده :

اندازۀ شركت به عنوان يك متغير معمولاً كنترلي، در بسياري از تحقيقات اثباتي مالي و حسابداري مورداستفاده ====قرارگرفته است. اندازۀ شركت در تحقيقات مالي و حسابداري به وسيلۀ شاخص هاي متعددي از جمله ارزش دفتري دارايي، ارزش بازار شركت (جمع ارزش بازار سهام و بدهي ها)، ميزان فروش شركت و تعداد كاركنان اندازه گيري شده است. در این پژوهش، تاثیر استفاده ز تعاریف مختلف برای اندازه شرکت، بر رتبه بندی شرکتها و همچنین بر نیکویی برازش الگوی پیش بینی نقدینگی (بر مبنای نسبت وجه نقد عملیاتی به فروش)، نمونه ای متشکل از شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در طی سالهای 1385 تا 1391 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که رتبه بندی شرکتها از نظر اندازه، با تغییر در اندازه شرکت، به صورت معناداری تغییر نمی کند، ولی در الگوی پیش بینی جریان نقد عملیاتی، تعریف اندازه بر مبنای معیار فروش (چه با مقیاس لگاریتمی و چه با مقیاس ارزش نسبی) کمترین خطای پیش بینی را دارا می باشد.

کلید واژگان :

اندازۀ شركت، بورس اوراق بهادار تهران، پيش بيني وجه نقد، رتبه بندي شركت ها.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک