چکیده :

مقدمه: با مرور بر نتایج مطالعات گذشته، هنوز نم یتوان در زمین هی چگونگی ارتباط متقابل بین سه متغیر ویژگ یهای شخصیتی، سب کهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان به اظهار نظر قطعی پرداخت، لذا مطالع هی حاضر با هدف تعیین ارتباط ویژگیهای شخصیتی، سب کهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان انجام گردید. روش: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از میان 485 دانشجوی دانشکده پرستاری و مامایی زنجان 1392 ، تعداد 235 نفر به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO )فرم کوتاه 60 ماد های(، مقیاس اصلاح شده سب کهای یادگیری کلب 3.1 و فرم ویژگ یهای جمعیت شناختی جهت جمع آوری داد هها استفاده شد. به منظور تحلیل داد هها از نرم افزار SPSS-18 و آمار توصیفی و آزمون پیرسون برای دستیابی به هدف مطالعه استفاده شد. یافت هها: بیانگر وجود همبستگی بین ویژگی شخصیتی "انعطا فپذیری" ب ا س ب ک یا د گ ی ر ی " م ش ا ه د ه ت ا م ل ی " r=-0/171، p=0/013( ( و "مفهوم سازی انتزاعی" ) 040 / r=0/143، p=0 ( بود؛ بین ویژگی شخصیتی "مسئولی تپذیری" با سبک یادگیری "آزمایشگری فعال" نیز ارتباط وجود داشت ) 025 / r=0/156، p=0 (. آزمون آماری ارتباط معناداری را بین ویژگ یهای شخصیتی "انعطا فپذیری" ) 008 / r=0/183، p=0 (، "دلپذیر بودن") 001 / r=0/242، p=0 ( و "مسئولیت پذیری") 002 / )r=0/218، p=0 با نمر هی معدل کل نشان داد. همچنین بین سبک و شیوه یادگیری "آزمایشگری فعال" با نمره معدل کل واحدهای گذرانده نیز همبستگی معنادار وجود داشت ) 050 / .)r=0/136، p=0 نتیج هگیری: در میان دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان بین ویژگی شخصیتی "انعطا فپذیری" با سبک یادگیری "مشاهده تاملی" و "مفهوم سازی انتزاعی" همبستگی وجود دارد؛ بین ویژگی شخصیتی "مسئولی تپذیری" با سبک یادگیری "آزمایشگری فعال" نیز ارتباط وجود دارد. درضمن بین ویژگ یهای شخصیتی "انعطا فپذیری" ، "دلپذیر بودن" و "مسئولیت پذیری" با نمر هی معدل کل واحدهای گذرانده ارتباط وجود دارد. همچنین بین سبک و شیوه ی یادگیری "آزمایشگری فعال" و نمره معدل کل واحدهای گذرانده نیز همبستگی وجود دارد.

کلید واژگان :

پنج ویژگی بزرگ شخصیتی، سبک های یادگیری، پیشرفت تحصیلی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک