در بازارهای رقابتی امروز، شرکتها برای بهبود عملکرد خود به مشتریان وفادار و سرمایه گذاران مناسب نیاز دارند. بنابراین، برای تامین نیازهای چندگانه مشتریان ، شرکت ها به تنوع روی آورده اند و سرمایه گذاران هم برای انجام سرمایه گذاری بهینه درصدد تحلیل ساختار سرمایه شرکتها باشند. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تنوع پذیری محصولات و مولفههای متنوع ساختار سرمایه با عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. به همین جهت، تعداد 107 شرکت در بازه زمانی 1391-1387 (642 سال – شرکت) مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازه گیری تنوع پذیری از معیار آنتروپی استفاده شد. همچنین، ساختار سرمایه با چهار نسبت ( نسبت کل بدهی، بدهی بلندمدت، بدهی جاری به کل داراییها و بدهی به حقوق صاحبان) و عملکرد با معیار نرخ بازده داراییها محاسبه گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن بودند که بین تنوع پذیری محصولات و نرخ بازده داراییها رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین تنها بین نسبت کل بدهی به حقوق صاحبان سهام با نرخ بازده داراییها رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بین سایر نسبت ها با نرخ بازده داراییها رابطه معناداری وجود ندارد.
کلید واژگان :تنوع پذیری، ساختار سرمایه، نرخ بازده داراییها
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک