چکیده :

هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل مفهومی نظری پدیده تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی(عوامل تشکیل دهنده و عوامل موثر) است که تا حد امکان جنبه مغفول این پدیده را پوشش داده و ذی‌نفعان درگیر در این حوزه را برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های فرارو توانمند سازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی است و جامعه آماری مورد بررسی این تحقیق، دانشکده‌های صنعتی دولتی شهر تهران است. حجم نمونه شامل 55 شخصیت حقیقی و حقوقی (مشتمل بر 20 شرکت دارای فناوری با خاستگاه دانشگاهی، 22 عضو هیات علمی درگیر در کنش تجاری‌سازی و 13 صاحب‌نظر این حوزه) است که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش، مدلی مفهومی است که مشتمل بر 4 گروه عوامل فردی، درون‌سازمانی، برون‌سازمانی، و ارتباط‌دهنده (دروازبان فناوری) و مولفه‌های تشکیل‌دهنده تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی مشتمل بر تاسیس شرکت زایشی دانشگاه، واگذاری لیسانس فناوری، فروش فناوری، و ارائه خدمات است. دلیل برتری این مدل نسبت به مدل‌های کنونی، معرفی دروازه‌بان فناوری دانشگاهی است که عامل مهمی در تقارن اطلاعات و ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت بوده و البته در هیچ یک از پژوهش‌های گذشته در داخل و خارج از کشور به این موضوع به صورت خاص پرداخته نشده است.

کلید واژگان :

مدل تجاری‌سازی؛ دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی؛ دروازه‌بان فناوری دانشگاهی؛ تقارن اطلاعات



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک