چکیده :

استانداردها به عنوان ابزاری برای سنجش و داوری، و با هدف بهبود کیفی و کمی محصولات، فرایندها، و خدمات در حوزه¬های مختلف علمی و صنعتی گسترش می یابند. امروزه به دلیل افزایش کمی تولید کنندگان محصولات و ارائه کنندگان خدمات، و تنوع فرایندهای مرتبط، و ایجاد فضای رقابتی ناشی از آن از یک سو، و افزایش سطح انتظارات مصرف کنندگان از سوی دیگر، به استانداردها توجه خاصی شده است. به طوری که بسیاری از تلاش ها برای رسیدن به سطوح مطلوب استانداردها منتهی می شوند. در حوزه مدیریت اطلاعات نیز به دلیل وجود محصولات (سیستم ها و پایگاه های اطلاعاتی، و ...) و خدمات (مرجع، عمومی، و ...) گوناگون، استفاده از استانداردها جایگاه ویژه ای یافته است. تعدد محصولات، خدمات، و فرایندهای این حوزه منجر به تولید طیف گسترده ای از استانداردها شده است. این استانداردها از حوزه های فرعی محتوا (داده)، فراداده ، ابزارهای معنایی، و پروتکل ها، تا الگوهای مفهومی را در بر می گیرند. با این وجود، مطالعه و بررسی تحلیلی روند طراحی، ایجاد، نگهداری، و توسعه استانداردهای حوزه مدیریت اطلاعات، نشانگر نوعی همگرایی در آنهاست. این همگرایی به نحوی است که گمان می رود همه استانداردها به سمت نقطه مشخصی در حال حرکت هستند، و در آن نقطه به یکدیگر خواهند پیوست. انتظار می رود همگرایی یاد شده در قالب استانداردهایی جامع تبلور یافته، یکپارچگی و انسجام، و در پایان وحدت را در پی داشته باشد. به عبارت دیگر، در آینده شاهد تحقق ایده هایی چون کتابخانه دیجیتالی جهانی و همانند آن خواهیم بود.

کلید واژگان :

استاندارد های حوزه مدیریت اطلاعات - همگرایی



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک